در حال بارگذاری ...
    
  • تاکید نظام تعلیم و تربیت، تامین «آموزش» و «امنیت» برای دانش‌آموزان است

    درایت مدیران مدارس و هوشیاری اولیا و دانش‌آموزان، تحرکات و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد

    تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی تحرکات برای ایجاد ناآرامی و ناامنی در مدارس، درایت مدیران مدارس و هوشیاری اولیا و دانش‌آموزان را خنثی‌کننده این تحرکات دانست و اولویت آموزش و پرورش را در این شرایط، برقراری امنیت در کنار آموزش برشمرد.

    محمدمهدی کاظمی اظهار کرد: مجموعه وزارت آموزش و پرورش و معاونت متوسطه برنامه‌های‌ مختلفی را پیگیری کرده‌اند که مهم‌ترین موضوع، بازگشایی مدارس بود. این موضوع یک ابَر برنامه است و سازماندهی یکسال تحصیلی را برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ۹۰۰ هزار فرهنگی فراهم می‌کند.

    وی افزود: در ۲۵ ماه گذشته که آموزش‌ها غیرحضوری بود هیچ کسی به نظام تعلیم و تربیت خرده نگرفت به‌خصوص جامعه جهانی تاکیدی در این رابطه نداشتند اما باید دانست آموزش حضوری به عنوان یک امر اساسی حائز اهمیت است. براساس پژوهش شرکت مایکروسافت آموزش غیرحضوری فقط ۵۰ درصد آموزش را محقق می‌کند.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به بحث ساماندهی نیروی انسانی، تامین فصا و تجهیزات پرداخت و گفت: به لطف خدا مهرماه خوب و بانشاطی را آغاز کردیم. مطالبه‌ای از سوی اولیا وجود دارد و ما باید زمینه علم‌‌آموزی و فرصت علم و پژوهش را برای دانش‌آموزان فراهم آوریم. علم و پژوهش موجب اقتدار می شود و اگر به دنبال ایران قوی هستیم باید به این امر به عنوان یک ضرورت توجه کنیم.

    کاظمی یادآور شد: جایگاه فعلی نظام تعلیم و تربیت، ماحصل توجه به علم‌ آموزی و پژوهش محوری بوده که در وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده است.

    استکبار به هدف خود برای ایجاد ناامنی در مدارس نرسید

    وی ادامه داد: علی‌رغم همه برنامه‌ریزی‌ها برخی به دنبال برهم زدن فضای مدرسه بودند تا چالش‌هایی را ایجاد کنند و ناآرامی‌ها را به مدارس بکشانند که با درایت مدیران و همچنین هوشمندی دانش‌آموزان و اولیا این موضوع محقق نشد. موضوع امنیت مورد تاکید همه کشورها است و ما باید آموزش همراه با آگاهی را در کنار امنیت برای دانش آموزان فراهم کنیم.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: اسکتبار از طریق جنگ رسانه‌ای سعی در بزرگ‌نمایی ساختارشکنی‌هایی دارد که تعدادی اندک مشغول به آن هستند. ما امروز در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهمترین امر در این مسیر توسط آموزش و پرورش محقق می‌شود و آن، توجه به علم و پژوهش است.

    توجه آموزش و پرورش به جبران آسیب‌های آموزشی در دوران کرونا

    کاظمی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری پیش‌بینی حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز را داشتیم، اظهار داشت: ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در 122 هزار و 713 مدرسه ثبت نام کردند. برای بازگشایی مدارس پیش‌بینی‌های دیگری نیز داشتیم و یکی از این برنامه‌ها که قبل از سال تحصیلی آغاز شده بود، توجه بحث اختلالات یادگیری و جبران آن‌ها بود؛ در همین زمینه طرح تعمیق و تثبیت یادگیری را در ستاد ملی کرونا تصویب و اجرا کردیم که یک میلیون و ۲۱۶ هزار دانش‌آموز متوسطه در این طرح شرکت کردند.

    وی با اشاره به هدف طرح تعمیق و تثبیت یادگیری، خاطرنشان کرد: هدف ما این بود که دانش‌آموزانی که در طول دو سال گذشته و به واسطه دوری از مدرسه و غیرحضوری بودن آموزش‌ها دچار اختلال در یادگیری شده‌اند را تقویت کنیم و این کاستی جبران شود. دو گروه از دانش‌آموزان مشمول این طرح بودند، گروه اول کسانی که نِصاب قبولی در خرداد ماه را کسب نکرده بودند و گروه دوم کسانی که نصاب قبولی را کسب کرده بودند اما از نظر شورای مدرسه حضور آنها در این طرح ضرورت داشت.

    این مقام مسئول در ادامه به دیگر برنامه وزارت آموزش و پرورش و معاونت متوسطه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها بحث توسعه متوازن است، اگر به دنبال کیفیت‌بخشی در دوره دوم متوسطه هستیم باید توسعه متوازن را به طور جدی‌تر دنبال کنیم. با عنایت به اینکه در هشت سال گذشته تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک کاهش یافته است، ضرورت دارد با توجه به نیاز کشور به منظور تقویت علوم پایه و نظام فنی-مهندسی، توجه خاصی را به رشته ریاضی فیزیک داشته باشیم.

    تلاش برای توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای

    کاظمی ادامه داد: توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای نیز مورد تاکید قرار دارد و رویکرد ما کیفیت‌بخشی است. در همین راستا توجه به این آموزش‌ها با توجه به نیاز بازار کار و نیاز دستگاه‌ها و صاحبان مشاغل خواهد بود و با مشارکت دستگاه‌های مختلف ۴۰ هنرستان وابسته و جوار کارخانه احداث شد که ۱۸ هنرستان برای رشته‌های کشاورزی و ۲۲ هنرستان در دیگر حوزه‌های صنعت و معدن و خدمات ایجاد شده است.

    معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد رشته محیط‌بانی در کشور، اظهار داشت: این رشته برای اولین بار و با همکاری سازمان حفاطت از محیط زیست در دو استان کشور ایجاد شده است همچنین رشته بهیاری را با توجه به نیاز حوزه سلامت در برخی استان‌ها توسعه دادیم و زمینه آموزش با کیفیت را فراهم آوردیم.




    مطالب مرتبط

    خانواده، نقطه آغاز تمدن‌سازی و حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت است

    خانواده، نقطه آغاز تمدن‌سازی و حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت است

    تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه نهاد خانواده در تمدن اسلامی، نخستین و بنیادی‌ترین رکن تمدن‌سازی به‌شمار می‌رود، گفت: اگر خانواده به‌درستی در کانون سیاست‌گذاری‌های تربیتی قرار گیرد، بخش قابل توجهی از اهداف تربیتی جامعه به‌صورت طبیعی ...

    |

    نقش زنان در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت بی‌بدیل است

    نقش زنان در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت بی‌بدیل است

    تهران (پانا) - رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در نشست صمیمی با کارکنان این مرکز به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن و مادر، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد کارکنان آموزش‌وپرورش را بانوان تشکیل می‌دهند و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت، بی بدیل است.

    |

    مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان رسالت نظام تعلیم و تربیت است

    مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان رسالت نظام تعلیم و تربیت است

    تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه موضوع مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان رسالت همه ما در نظام تعلیم و تربیت است، گفت: همه در قبال آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان مسئول هستیم.

    |

    نظرات کاربران