در حال بارگذاری ...
    
  • گواهینامه مطالعه

    افزایش اشتیاق نوجوانان و جوانان به مطالعه مسئله بسیار پیچیده ای است زیرا آنها بیشتر به تماشای تلویزیون، خواندن کتاب های خنده دار، بازی های رایانه ای و ویدئویی، گذراندن وقت با دوستان، تفریح و استفاده از رایانه تمایل دارند تا خواندن کتاب های مفید حتی روزنامه که در افزایش اطلاعات عمومی، یادگیری یک دانش جدید و تقویت ذهن و حافظه آنها کمک شایانی می کند. بنابراین باید عادت خواندن و مطالعه کردن در ذهن نوجوانان نهادینه و جزئی از برنامه های روزمره آنها شود.

     

    افزایش اشتیاق به مطالعه

    فرآیند یادگیری از سنین بسیار پائین آغاز می شود. والدین، مسئولیت ایجاد عادت مطالعه را در فرزندان در سنین پائین برعهده دارند و به عنوان الگوی فرزندان، باید مطالعه را از خود آغاز کنند. هنگامی که آنها کوچک هستند و به رختخواب می روند، پیش از خواب، خواندن کتاب های داستان و یا قصه گویی برایشان، تأثیری شگرف بر افزایش اشتیاق آنها به مطالعه در سنین بالاتر دارد. البته نباید زمان خواندن کتاب فقط به هنگام خواب محدود شود، بهتر است 2 الی 3 مرتبه دیگر در طول روز، خواندن داستان حتی مطالب مفید روزنامه صورت گیرد.

    در مدرسه نیز این وظیفه معلمان است که برنامه های آموزشی خود را به گونه ای ترتیب دهند تا مطالعه را به نوجوانان پیشنهاد داده و مشوق مناسبی برای آنها باشند. سازمان دهی فعالیت هایی کوچک اما مؤثر برای خواندن و جمع آوری اطلاعات درباره دانش های گوناگون که دانش آموزان بتوانند به عنوان تحقیق آموزشی به صورت انفرادی و یا گروهی در کلاس ارائه کنند راهکار بسیار مناسبی است. والدین و معلمان بهتر است عناوینی برای مطالعه فرزندان و دانش آموزان خود انتخاب کنند که به آنها علاقه داشته باشند. تعیین پروژه های دانش آموزی که به جمع آوری اطلاعات نیاز دارد نیز راهکار مؤثر دیگری است که معلمان باید در نظر داشته باشند.

    بهتر است مطالب فقط بر پایه عناوین درسی نباشد و به مطالب مفید خارج از منابع درسی نیز پرداخته شود. در پایان نیز به عنوان تشویق جایزه ای هر چند کوچک اما با اهمیت برای دانش آموز در نظر گرفته شود مانند گواهینامه های مخصوص و یا تشکر و قدردانی از آنها در تابلو اعلانات مدرسه که علاوه بر تشویق آنها مشوق دیگر دانش آموزان نیز خواهد بود.

    تشکیل گروه های کوچک و اختصاص دادن عناوینی برای تهیه گزارش، مقاله، تحقیق و حتی پروژه زیرا فعالیت های گروهی به تقویت روحیه همبستگی دانش آموزان کمک شایانی می کنند.

    علاوه بر این، فعالیت های گروهی فرصت بسیار مناسبی برای دانش آموزان خجالتی خواهد بود تا در گروه های کوچک و فعالیت های آموزشی شرکت کنند.




    مطالب مرتبط

    گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای، شرط معلمی در تمام مدارس

    گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای، شرط معلمی در تمام مدارس

    تهران (پانا) - سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه شرط اشتغال به حرفه معلمی در تمام مدارس، دارا بودن گواهینامه صلاحیت معلمی به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی است گفت تا کنون و از سال ۱۳۹۴ متعاقب چندین دوره آزمون ...

    |

    تاثیر هرم یادگیری در مطالعه دانش آموزان

    تاثیر هرم یادگیری در مطالعه دانش آموزان

    تحقیقات نشان داده است تغییر دادن روش ها و ابزارهای آموزشی می تواند سطح یادآوری اطلاعات و حافظه شما را تا حد زیادی ارتقا دهد و مهارت یادگیری شما را بیشتر کند. هرم یادگیری نشان می دهد که ...

    |

    محدودیت های جدید دولت برای بیسوادان صدور گواهینامه رانندگی و جواز کسب منوط به باسوادی است

    محدودیت های جدید دولت برای بیسوادان/ صدور گواهینامه رانندگی و جواز کسب منوط به باسوادی است

    رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تصویب سه محدودیت برای افراد بیسواد که از سال 1395 اجرایی می شود، گفت: دولت در این مصوبه به افراد بیسواد یک سال فرصت داده است تا از نعمت سواد بهره مند شوند.

    |

    نظرات کاربران