در حال بارگذاری ...
    
  • چگونگی ایجاد خلاقیت و نوآوری در تبلیغات دینی-موانع خلاقیت مبلغان دینی

    موانع خلاقیت مبلغان دینی،چه می باشد؟


    برای پرورش خلاقیت باید موانع خلاقیت را شناخت و آن ها را از سر راه برداشت به همین دلیل مدیران تبلیغات دینی باید بدانند چه موانعی بر سر راه خلاقیت وجود دارد زیرا گام اول در برطرف کردن موانع خلاقیت، شناسایی نقاط ضعف خود و موانع درونی و بیرونی خلاقیت ها است. در زیر به عمده ترین موانع اشارت می رود:

     

    1ـ ارزیابی منفی از خود:

     

    اولین مانع خلاقیت، ارزیابی منفی از خود است. وقتی یک مبلغ دینی احساس کند استعداد ندارد همین تصویر ذهنی منفی او باعث می شود قدرت خلاقیت او هم کاهش یابد. تصویری که فرد از خود دارد در احساسات، عواطف و رفتار او تأثیر می گذارد. تأثیر ذهنی منفی، او را نسبت به خود ناامید می کند. بنابراین بهتر است با ایجاد اعتماد به نفس این مانع را از بین برده و ارزیابی مثبتی از خود داشته باشیم زیرا انسانی که خود را مثبت ارزیابی کند فضای مثبت انرژی های روانی اطراف او موجب افزایش انگیزش و فعالیت های خلاق در او می شود.

     

    2ـ ترس از آینده:

     

    یکی دیگر از موانع خلاقیت مبلغان دینی، ترس از آینده است. وقتی فرد از آینده می ترسد قدرت پیش بینی آینده را ندارد و نمی تواند شاد، امیدوار و خلاق به آینده بیاندیشد و برخورد خوبی با موقعیت های خلاق داشته باشد. در حالی که اگر به جای ترس از آینده به آن فکر کرده و بتواند از مهارت های خود برای کنترل آن استفاده کند نه تنها نگران از دست دادن انرژی ها نخواهد بود بلکه برخوردی راحت با آینده و حال خواهد داشت.

     

    3ـ عدم لذت از یادگیری:

     

    وقتی فرد از یادگیری لذت نبرد، یادگیری عمیق و پایدار را تجربه نمی کند و اگر بخواهد این دانش را به کار بندد، تجزیه، تحلیل و ترکیب که عالی ترین سطح خلاقیت در یادگیری است تبدیل کند، مشکلات قابل توجهی خواهد داشت. در یادگیری غیر لذت بخش، رفتارهایی مانند کنجکاوی، پرسشگری، تفکر نقّاد، تفکر خلاق و جستجوی ذهنی، کم می شود پس باید با دقت، حوصله، تمرکز حواس، مهارت خوب گوش دادن، خوب نگاه کردن، صحبت کردن، استفاده از روش های نمایشی در تبلیغ، میزان لذت کار تبلیغی را افزایش داد تا زمینه های خلاقیت در تبلیغ، فراهم شود.

     

    4ـ عدم برنامه ریزی:

     

    نبود برنامه ریزی باعث می شود ساعت های ارزشمند زندگی بدون کاربرد مثبت و مؤثر از دست برود. همین امر می تواند کل برنامه ها و فعالیت های هوشی و ذهنی فرد را مختل کند. مبلغان دینی، همیشه از مخاطبان خود می خواهند برنامه داشته باشند، ولی اگر خودشان برنامه ای نداشته باشند نمی توانند به اهداف مورد نظر نظام تبلیغی، جامعه و مخاطبان مرتبط با خود برسند. اگر در کار تبلیغی، برنامه ریزی مناسب وجود نداشته باشد می توان وضعیتی را تصور کرد که یک مربی ورزشی دائما با فرامین خود شاگردان خود را به ورزش و تمرینات سخت وامی دارد اما خود ورزش نمی کند، فقط ایستاده است و فرمان می دهد. شاگردان او هر روز قوی تر و تنومندتر می شوند و مربی هر روز چاق تر و ...

     

    5ـ عدم استفاده از هر دو نیم کره ی مغز:

     

    برای خلاقیت به استفاده ی هم زمان از دو نیم کره ی مغز نیاز است. افرادی که بیشتر از یک نیم کره ی مغز استفاده می کنند مانع پرورش مناسب استعداد خلاق خود در دو نیم کره ی مغز هستند. به همین دلیل بهتر است فعالیت دو نیم کره ی مغز تقویت شود.

     

    یادگیری از طریق دو نیم کره ی مغز لذت بخش تر است. گرچه عملکرد نیم کره ی چپ بر اساس الگوهای   نظم دهی از هوش منطقی ریاضی استفاده می کند ولی با نظم دادن به فرآیند سخن گویی، هوش «لفظی ـ زبانی» را هدایت می کند. نیم کره ی راست با درک تناسب و فضا، از هوش «تجسمی ـ فضایی» استفاده می کند یا در ارتباطات و معنی یابی به هوش درون فردی و برون فردی کمک می کند و با هماهنگی و تعادل بخشی به تحریکات بدن، باعث توسعه ی هوش «بدن ـ حرکتی» می شود و در کنترل احساسات به هوش «درون فردی» یاری می رسانند. به همین علت لازم است افراد، کارکردهای دو نیم کره ی مغز را خوب شناخته و با مطالعه و بررسی شیوه های تبلیغی مبلغان موفق، استدلال، هماهنگی و نظم؛ خلاقیت خود را افزایش دهند.

     

    6ـ مقایسه نامناسب خود با دیگران:

     

    یکی دیگر از موانع خلاقیت، مقایسه خود با دیگران است در حالی که این مقایسه نه تنها انرژی های روانی را هدر می دهد، بلکه سطح انگیزش و تلاش فرد را کاهش می دهد. برای رفع این مانع می توان سعی کرد «خود را با خود مقایسه کرد» تا بیشتر از اینکه فکر فرد، مشغول دیگران باشد به خویشتن خویش فکر کند و باعث رشد شکوفایی استعداد و خلاقیت خود شود. انسان، وقتی یاد می گیرد از مقایسه ی خود با خویشتن لذت ببرد احساس منفی، حقارت، حسادت، نفرت و رقابت نادرست در وجودش شکل نمی گیرد در این صورت به رشد تعالی می رسد.

     

    7ـ دشوار پنداشتن خلاقیت:

     

    بسیاری از مبلغان دینی، خلاقیت در شیوه های کاری خود را خیلی دشوار می پندارند و تصور می کنند نمی توانند فردی خلاق، مبتکر و آفریننده باشند. ولی در بررسی نتایج عملکرد آنها تغییرات زیادی در سازماندهی ذهنی و ادراکی نسبت به این موضوع ایجاد شده است. تا زمانی که یک مبلغ دینی، یادگیری خلاقیت و رفتار خلاق را بسیار دشوار و دست نیافتنی می پندارد، برای به دست آوردن آن تلاش نمی کند در حالی که وقتی درک کند او نیز مانند همه انسان های دنیا استعداد خلاقیت دارد، راحت تر به خلاقیت می پردازد.

     

    8ـ عدم اعتماد به نفس:

     

    مبلغی که نسبت به خویش، کار علمی، بودن و تصویر ذهنی خود احساس خوبی ندارد، به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. اگر فرد باور کند قادر است خلاق عمل کند، اعتماد به نفس، حس پرجاذبه و دلنشینی برای او به وجود می آورد. احساس او را قوی تر می کند و رفتار تبلیغی او بر مخاطبانش تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. مبلغ دینی با اعتماد به نفس بهتر می تواند اعتماد مخاطبان خود را به دست آورد و تأثیر عملیات تبلیغی او چند برابر مبلغی است که با صدای ضعیف و با احساس خود کم بینی و سردی عاطفی رفتار می کند. مبلغ دینی با اعتماد به نفس بیشتر به اهداف تبلیغی خود دست پیدا می کند و مخاطبان خود را طوری تربیت می کند که بتوانند مسائل شان را خودشان حل کنند نه اینکه مسائل بیشتری را برای جامعه ایجاد کنند.




    مطالب مرتبط

    خلاقیت

    خلاقیت

      روشن است که خلاقیت را نمى توان با فشار ایجاد کرد، بلکه باید به آن اجازه داد تا ظهور کند. همان گونه که زارع نمى تواند جوانه را از دانه بیرون بیاورد، اما مى تواند شرایط مناسبى براى رشد دانه فراهم آورد. در مورد ...

    |

    خلاقیت

    خلاقیت

    پایگاه اطلاع رسانی مدرسه نیوز، این امکان را فراهم نموده که شما عزیزان بتوانید با مراجعه به این قسمت، فایل های جدید در زمینه " خلاقیت " را دریافت و در صورت نیاز دانلود نمائید.

    |

    نظرات کاربران