در حال بارگذاری ...
    
  • چگونگی ایجاد خلاقیت و نوآوری در تبلیغات دینی-تعریف خلاقیت

    خلاقیت چیست؟ تبلیغات دینی خلاق و نظام تبلیغات دینی خلاق چگونه می باشد؟


    خلاقیت چیست؟

    خلاقیت «به کارگیری توانایی های ذهنی برای انجام یک کار» یا «تحلیل مفهوم جدید» است. خلاقیت از مسایل کوچک برای انجام یک کار خاص شروع می شود و قبل از این که از نبوغ، حکایت کند حاصل انجام کار است. بنابراین برای به کارگیری فنون پرورش خلاقیت، باید ابتدا از «بارش افکار» به عنوان بهترین ابزار استفاده کرد. در این خصوص باید توجه داشت نباید هیچ انتقادی از نظرات ارائه شده در جلسه ای که عنوان «طوفان مغزی» دارد صورت پذیرد، برای دست یابی به حداکثر ایده ها باید حتی نظرات تکراری یادداشت شود و اجازه ی اظهار عقیده به مخاطبان داده شود تا در وهله ی اول چگونگی تفکر خلاق را تمرین کنند، آن گاه آرام آرام ذهنشان پالایش شده و در مسیر خلاقیت قرار می گیرند.

     

    در مراکز تبلیغات دینی با فرهنگ خلاقیت پذیری، باید ارتباط مدیران برنامه ریز با مبلغان و مخاطبان، دوطرفه و متقابل باشد. از ایده های نو، قابل قبول و از فرهنگ پرسش حمایت شود، در این مراکز از توان مندی های تمام عناصر، حتی مخاطبان استفاده شده و افراد به صورت خودانگیخته تلاش کنند تا در نهایت تفکر خلاق و ارائه ی پیشنهاد در عمق ذهن آنان درونی (internalized) شود. به دیگر سخن با اخذ مشورت و نظر از مبلغان و مخاطبان، چگونگی مشارکت خلاق و یافتن راه حل های نوآورانه را باید با آن ها تمرین کرد.

     

    آن چه که در راستای فرصت و استفاده از نظرات و پیشنهادهای سایرین و ایجاد جو مناسب در محیط کار برای بروز خلاقیت ها و شکوفایی استعدادها مفید واقع می شود برقراری سیستمی جهت پذیرش و بررسی پیشنهادها است به گونه ای که به عنوان باور و ارزش در حفظ و بالا بردن حرمت و ارزش وجودی نیروی انسانی در فرهنگ سازمانی و اعماق اندیشه و تفکر افراد نهادینه شود البته نباید انتظار داشت، همگان در این امر، مشارکت داشته باشند چون برخی از افراد به دلیل کار در سیستم های سنتی، در مقابل تغییرات واکنش نشان داده و دوست می دارند بیشتر فرمان بر باشند و کمتر مسؤولیت بپذیرند. بنابراین بایستی برای تأمین مشارکت آن دسته از افرادی که کمتر مشتاق و مایل به مشارکت هستند زمینه ی لازم برای فضایی آزاد و سالم جهت طرح، نقد اندیشه و وسعت دادن به دامنه ی آگاهی ها و توانایی های افراد در جهت بالا بردن کیفیت خدمات و ایجاد فضای شوق انگیز مسؤولیت پذیری در راستای آشکار کردن توانمندی های آنان و ابداع روش های تازه و ابتکاری برای بالا بردن قدرت یادگیری و پرورش استعدادهای نهفته، فراهم آورده شود.

     

     چگونگی تبلیغات دینی خلاق:

     

    هر فعالیتی به سازماندهی و سیاست های خاص نیازمند است. نظام تبلیغات دینی یک «کار ویژه» محسوب می شود و نگاه به تبلیغات دینی برای دستیابی به اثربخشی، کارآمدی و باروری بالا باید با آگاهی از میزان خلاقیت و تقویت آن به دنبال تعالی تبلیغات دینی از حالت سنتی به مدرن (به معنای روزآمد) با عملکرد عالی صورت گیرد به گونه ای که در آن بهبود مستمر خلاقیت توسط همگان، عملیاتی شده و به عنوان یک فرهنگ در بین مبلغان در آید. آن چه که در سیستم تبلیغات دینی بایستی در نظر گرفته شود نوآوری در شیوه های تبلیغی به معنای فراهم ساختن شرایط آن است با این زیربنا که به بهبود و تغییر به عنوان یک برنامه ی درازمدت مستمر بهره وری، منجر شود.

     

    تأکید عمده ی کارشناسان در نظام های آموزشی بر پرورش خلاقیت مبلغان متمرکز است و معیار اساسی موفقیت این نظام ها نیز در این است که تا چه اندازه از راه های خلاقانه در تبلیغ، نگهداشت و جذب مخاطبان بهره می برد. به تعبیری دیگر، مبلغ خوب کسی است که نیاز مخاطب خود را شناخته و پاسخ صریح و متناسب با نیاز او ارائه کند و راه های خلاقیت را بیآموزد. خلاقیت و نوآوری امری است که وجود آن دائماً در هر سازمانی احساس می شود. در واقع، وجود مبلغات دینی تعلیم دیده، توانا، باانگیزه و هم چنین ابزار تخصصی مجهز، لازمه ی پیشرفت، نوآوری و خلاقیت است.


    نظام تبلیغات دینی خلاق:

     در یک نظام تبلیغی دینی خلاق معمولاً افراد دارای ذهن تحلیل گر، کنجکاو، مستقل و متفکر هستند و به فعالیت های علمی و فکری علاقه مندند. چنین افرادی شدیداً به استقلال عمل و تحول در محیط کار و احترام نیازمندند.

     

    فعالیت افراد خلاق، مستلزم کار مشترک است. در این زمینه، داشتن مهارت های ارتباطی، امری بسیار ضروری است. البته باید توجه داشت افرادی که برای کارهای خاص انتخاب می شوند توانایی انجام آن را داشته باشند چه در غیر این صورت احساس ناتوانی باعث نارضایتی و کسالت آنان می شود. هم چنین در تشکیل تیم های خلاق باید افراد را در پیدا کردن هم تیمان جدیدی که ارتباط مناسبی با آنان دارند آزاد گذاشت چون در این صورت آنان نسبت به موقعیت، احساس مسؤولیت و پای بندی زیادتری خواهند داشت.

     

    آن چه در همبستگی و تداوم این تیم ها مهم است، اعتماد متقابل و همکاری صمیمانه بین اعضا و مدیریت، هم چنین هماهنگی بین خواسته ها و هدف هاست.




    مطالب مرتبط

    خلاقیت

    خلاقیت

      روشن است که خلاقیت را نمى توان با فشار ایجاد کرد، بلکه باید به آن اجازه داد تا ظهور کند. همان گونه که زارع نمى تواند جوانه را از دانه بیرون بیاورد، اما مى تواند شرایط مناسبى براى رشد دانه فراهم آورد. در مورد ...

    |

    نظرات کاربران