در حال بارگذاری ...
    
  • ارشد ناپیوسته ژنتیک انسانی




    معرفی رشته
      علم ژنتیک اسمی جذاب و رشته ای کاربردی و از همه مهمتر رشته ای نوپا که در بسیاری از بخش های مهم زندگی تاثیر گذار است . این رشته به چنان جایگاهی رسیده که برای ارتقاء و رشد آن دانشکده های متعددی در سراسر جهان تاسیس گردیده و آزمایشگاه های مجهزی را به خود اختصاص داده است . اهمیت و جایگاه رشته های مختلف زیست شناسی اعم از بنیادی و کاربردی و بویژه ژنتیک در جهان امروز هرگز به صاحبنظران پوشیده نیست . حجم عظیم سرمایه گذاریهای مادی و انسانی در کشورهای جهان ، بخصوص کشورهای پیشرفته علمی و فنی در این ارتباط . به روشنی بر اهمیت و نقش استراتژیک علم وراثت نیز تاکید دارد.
    این سرمایه گذاریها ، روزانه در حال افزایش است.
    با عنایت به جایگاه و نقش تعیین کننده ای که ژنتیک در عموم شئونات زندگی مردم دارد و براساس نیازهای مبرم و کمبودهای چشمگیر ، تاسیس و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد ژنتیک از قدمهای مثبتی است که امید می رود با حمایت همه جانبه مسئوللان امر ، در میدان عمل ، به نتایج قابل توجهی بیانجامد.
    1-تعریف و هدف
    کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی به دوره ای اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در برمی گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد.
    هدف از ایجاد آن تربیت افراد لایق ، متعهد و کاردان می باشد که بتوانند برمبانی علم ژنتیک انسانی و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارآیی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم را به گونه ای کسب کنند که بخوبی بتوانند به تعلیم در این رشته پرداخته و از مقالات علمی و تحقیقات علوم ژنتیک انسانی و علوم وابسته در جهت پیشبرد مرزهای دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده نمایند.
    6-ضرورت و اهمیت
    باتوجه به گسترش روز افزون دامنه علم ژنتیک و پژوهشهای فزاینده ای که در بیست ساله اخیر انجام شده است و همچنین گشایش دانشگاهها و دانشکده های متعدد علوم پزشکی در کشور ، نیاز روز افزون به مدرسین ژنتیک در مملکت احساس می شود.
    با توجه به اینکه دارندگان درجه تخصص و دکتری در ژنتیک پزشکی در کشور 4-3 نفر بیشتر نمی باشند بنابر این اولا فارغ التحصیلان این دوره می توانند در موسسات اموزش عالی شهرستانها به امر تدریس بپردازند و ثانیا با دایر نمودن دوره دکترای ژنتیک پزشکی در آینده ، فارغ التحصیلان قادر خواهند بود تحصیلات خود را با اخذ درجه دکتری ادامه دهند.

      
    سطوح رشته

    نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
    آزاد- علوم و تحقیقات تهران     check.jpg  
    تبریز     check.jpg  
    تربیت مدرس     check.jpg  
    شهید بهشتی     check.jpg  
    شهیدچمران اهواز     check.jpg  



    درس های رشته


    آمار مقدماتی 2

    اپیدمیولوژی بیماریهای غیرواگیر

    اصول علوم بهداشتی

    اصول کامپیوتر و کاربردهای آن در علوم زیستی

    انسان شناسی

    ایمونوژنتیک

    بیوشیمی کروماتین

    پایان نامه

    جنین شناسی و رشد و نمو

    روش تحقیق

    ژنتیک جمعیت

    ژنتیک رفتاری

    ژنتیک سرطان

    ژنتیک سوماتیکی و سیتوپلاسمی

    ژنتیک فیزیولوژیک

    ژنتیک مولکولی

    ژنتیک میکرو ارگانیسم ها

    ژنتیک انسانی

    ژنتیک پزشکی

    (سمینار 1 و 2 (در دو ترم

    سیتوژنتیک

    کاربرد رادیوایزوتوپها

    مهندسی ژنتیک

    میکروسکوپ الکترونیک

    کشت سلول و بافت

     

     

     


     


    صنعت و بازار کار
      دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در صورت داشتن شرایط لازم در موسسات آموزش عالی به امر تدریس و تحقیق پرداخته و همچنین ضمن کمک به امر برنامه ریزی در موسسات و مراکز درمانی و بهداشتی یا مراکز تحقیقاتی انجام وظیفه نمایند.




    مطالب مرتبط

    باغبانی

    باغبانی

            معرفی رشته ...

    |

    نظرات کاربران