در حال بارگذاری ...
    
  • آموزش خط تحریری

    اصول و قواعدی که در این بخش گردآوری شده اند جهت ارتقای سطح خوش نویسی شما عزیزان می باشد و بالا رفتن سطح کتابت هر کسی هم دقیقاً مطابق با تلاش و دقتی است که در راه آموزش یک مهارت به خرج می دهد.

    تلاش در فراگیری خط به این معناست که در ساعات معین و به تعداد مشخص تمرین های محوّل شده را با علاقه انجام دهید.

     

    -    دقت هم یعنی قوس ها و حرکت ها و حالات یک خط را دقیقاً از روی آن با ظرافت انجام دهید و هرچه دقت شما در کتابت از روی خط زیر دست تان بیشتر باشد بعدها که سرمشق زیر دست شما نیست خیلی بهتر خواهید توانست مطابق با اصول مشخص شده ی آن خط بنویسید.

     

    دقت داشته باشید تا زمانی که شما نخواهید و اراده نکنید، دست خط خوبی نخواهید داشت و این را هم بدانید که با یک یا دو هفته تمرین در اکثر موارد اتفاق خاصی نمی افتد چون روند تغییر دست خط هر کسی به کندی صورت می پذیرد.

     

    پس، از خوب نشدن دست خط و دست نوشته های خود نباید دل خور و ناامید شوید و برای بهتر شدن آن هم هرگز، زمانی تعیین نکنید.

     

    روش ما هم در یادگیریِ دست خط جدید، به این صورت است که کاغذهای پوستی را روی نمونه ی تمرینی خود گذاشته و از روی آن با حوصله و دقت و تلاش می نویسید و پس از انجام چند تمرین، بدون نمونه و روی یک برگه ی سفید توان شما را در از حافظه ی خود نوشتن خواهید آزمود و بعد از آن با قرار دادن دست نوشته ی خود در کنار نمونه ی تمرینی به عیب و ایراد های خود پی برده و در دفعات تمرینی بعدی آن ها را رفع کنید.

     

    هرگز و هرگز تمرین هایی را که به شما داده خواهد شد از جهت رفع تکلیف انجام ندهید؛ چه اگر اصلاً تمرین انجام ندهید خیلی بهتر است.

     

    در ابتدای نوشتن ممکن است حرکت دست شما خیلی کند باشد، دقت داشته باشید این امری کاملاً طبیعی است، زیرا شما به تازگی یاد گرفته اید که دست نوشته ی «کج و کوله» ی قبلی خود را کنار بگذارید و تا به این روشِ نوشتن عادت کنید، زمان خواهد برد.

     

    توجه داشته باشید که دست نوشته ی خوب باید در تمام اوقات همراه شما باشد و نباید منحصر به کلاس هنر باشد. پس برای اولین گام تلاش کنید در انجام تکالیف سایر دروس از دست خط جدیدتان استفاده کنید. برای گام های اول هرگز سعی نکنید در امتحان ها از دست خط تازه ی خودتان بهره بگیرید؛ چون خاصیت امتحان جواب دادن سریع به سؤالات است ولی در مراحل اول یادگیری شما توانایی سریع نوشتن را ندارید.

     

    راستی! این نکته را هم باید گفت که یاد گرفتن خط تحریری از آن جهت برای همه ی شما واجب و ضروری است که به دنبال آن خواهید توانست ارتباط نوشتاری خوبی با دیگران برقرار کنید و نامه ها و نوشته های شما نزد دیگران ارزش مند خواهد شد. شاید به نظر شما این مسأله اصلاً مهم نباشد ولی هرگز فراموش نکنید که دست خط هرکسی همانند اخلاق وی، نحوه ی صحبت کردن ش و شیوه ی راه رفتن و برخوردش با دیگران مهم است و در کنار این ها شخصیت وی را خواهد ساخت. پس اگر دست خط نازیبا داشته باشید بخشی از شخصیت شما ناقص و مکدّر خواهد ماند.

     

    ضمناً در انتها ذکر کنم که ما به وسایل زیر نیز جهت انجام بهتر تمرین ها نیاز داریم:

     

    -     کاغذ پوستی

     

    -     خودکار آبی یا مشکی

     

    -     زیر دستی از جنس نیمه نرم(مثلاً چندین برگ کاغذ روی هم)

     

    -     خط کش

     

    این جزوه در دو قسمت و از سوی افراد دل سوزِ خوش نویسی تهیه شده است. در قسمت اول شما هم با قواعد نوشتن و هم از نمونه های تمرینی بهره خواهید برد و در قسمت دوم توجه ی بیشتری به قواعد آن هم به صورت کاملاً تشریحی و قابل لمس شده است. امیدوارم این تمرین نامه که بنده توفیق داشته ام آن را جمع آوری نمایم و در اختیار شما قرار دهم، بتواند سهم کوچکی در پیشرفت شما عزیزان و فرزندان خوب ایران زمین داشته باشید.

     

     

    قسمت اول

     

    نکات قبل از آموزش درس اول درس دوم درس سوم
    درس چهارم درس پنجم درس ششم درس هفتم
    درس هشتم درس نهم درس دهم درس یازدهم
    درس دوازدهم درس سیزدهم درس چهاردهم درس پانزدهم

     

     

     

    قسمت دوم :اصول تشریحی کتابت خط تحریری
     

     

     

     

     

    اصول و قواعد درس اول درس دوم درس سوم
    درس چهارم درس پنجم درس ششم درس هفتم
    درس هشتم      

     

     




    مطالب مرتبط

    آموزش همراه با تولید در محیط واقعی کار برای تحقق تربیت نیروی انسانی ماه

    آموزش همراه با تولید در محیط واقعی کار برای تحقق تربیت نیروی انسانی ماه

    تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش همراه با تولید در محیط واقعی کار برای تحقق تربیت نیروی انسانی ماهر ضروری است، تاکید کرد در این مسیر از ظرفیت صنایع و کارخانجات در تاسیس هنرستان‌های جوار کارخانجات باید بهره‌برداری کرد.

    |

    ضرورت آموزش حداقل یک مهارت در دوره اول و دوم متوسطه

    ضرورت آموزش حداقل یک مهارت در دوره اول و دوم متوسطه

    تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت مهارت‌آموزی در دوره متوسطه به‌ویژه آموزش حداقل یک مهارت در دوره اول و دوم متوسطه نظری از برنامه‌های مدنظر و با اولویت این معاونت‌ است.

    |

    مدرسه مهم‌ترین پایگاه برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است

    مدرسه مهم‌ترین پایگاه برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است

    تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، مدرسه را مهم‌ترین پایگاه برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان دانست و از اجرای طرح دادرس به‌زودی و به‌صورت فراگیر در همه مدارس کشور خبر داد.

    |

    نظرات کاربران (23)