در حال بارگذاری ...
    
  • کلاس ششم ابتدایی، پایه‌ای که می‌لنگد

    کودکان پنجم دبستانی که هر ساله با آغاز مهر ماه در محیط جدید و مدرسه‌ای با چند آموزگار برای هر درس را تجربه می‌کردند در آخرین مهر دولت دهم با پای گذاشتن به ۱۲ سالگی مشمول تغییر نظام آموزش ابتدایی ۳-۳-۶ شدند.

    این دانش آموزان به خاطر آنچه وزیر در توجیه این اقدام، با بیان مگر می‌شود مدرسه‌ای با ضریب ۵ کلاس ساخت؟ سال را با حضور در کلاس‌هایی که با تیغه کشی کلاس‌های بزرگ‌‌ همان مدرسه ابتدایی ساخته شده، در صف‌هایی هم ردیف با کلاس اولی‌ها و با صرفه جویی ۴ هزار میلیارد تومانی که وزیر اعلام کرد با اجرای این برنامه صورت گرفته، شروع کردند تا به گفته وزیر سال بعد مراحل تحصیل چهار سه تایی را تجربه کنند.

    ۳۱ دانش آموز در یک کلاس ۲ در ۳/ لاغرتر‌ها چهارتایی بنشینند

    مشهدی پدر دانش آموزی که در شهرک گردوی اراک در پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل است کوچک بودن فضای کلاسی و اجبار دانش آموزان لاغر‌تر به نشستن در نیمکت‌های ۴ نفره را یکی از مهم‌ترین مشکلات اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ می‌داند و می‌گوید: سالهاست بچه‌های ما ابزار آزمایشگاهی مسئولان آموزشی کشور شده‌اند و هر چند سال به سلیقه وزیران برنامه‌ای یک شبه به وزرا در خواب الهام و صبح که بیدار می‌شوند دستور اجرایی می‌خورد.

    وی که به لحاظ نزدیکی این مدرسه به منطقه سکونتشان به اجبار فرزندش را در آنجا ثبت نام کرده می‌گوید: در رابطه با شرایط نامناسب کلاس به مسئولان مدرسه اعتراض کرده‌ایم ولی آن‌ها هم از این برنامه تحمیلی دولت شکایت دارند و ما را به اداره پاس می‌دهند.

    به گفته مدیر مدرسه جز تیغه کردن کلاس، امکان اضافه کردن فضای دیگر برای دو کلاس پنجم سال گذشته نبوده و استفاده از انباری که برای انبار کردن وسایل ورزشی و اوراق بایگانی بوده به جای کلاس، سبب شده بچه‌ها در فضایی بسیار محدود ادامه تحصیل دهند.

    کمبود ۱۰۰ کلاس درس برای کلاس ششمی‌ها

    مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی هر چند شرایط نامناسب کلاسهای درسی بچه‌های ششم ابتدایی را صددرصد قبول ندارد، اما گفت: با ابلاغ اجرای نظام ۳-۳-۶ در استان مرکزی حدود ۱۰۰ کلاس درس برای این پایه کم داشتیم که با همکاری اداره کل نوسازی مدارس در تابستان ۹۵ درصد کلاس‌ها درست شد.

    علی صفایی افزود: برای آنکه متناسب با تعداد دانش آموزان ششم شود قرار است ظرف یک تا دو هفته آینده برنامه‌های مناسب سازی فضای آموزشی ادامه یابد.

    صفایی مشکل کمبود فضای آموزشی را در شهرک‌ها و مناطق جدید ساز که انبوه سازان بدون توجه به تعهداتشان نسبت به پیش بینی فضای آموزشی اقدام نکرده‌اند را پذیرفته و اظهار داشت: در این مناطق هم سعی شده فضای آموزشی با تیغه کردن فضاهای بزرگ محصور در مدرسه به گونه‌ای باشد که دانش آموزان دچار مشکل نشوند.

    وی که نظام ۳-۳-۶ را به صلاح دانش آموزان می‌داند اجرای هر برنامه جدید را خالی از اشکال ندانست و و اظهار داشت: با اجرای این برنامه و بیشتر شدن پوشش دانش آموزان ابتدایی در نظام آموزشی به تدریج با حذف پیش دانشگاهی از استرس و اضطراب کنکور در دانش آموزان کاسته شده و فرصت برای مدیریت ساعات مطالعه بیشتر می‌شود.

    صفایی در مقام دفاع از این شیوه آموزش اجرای آن را به هیچ وجه اجرای آن را شتاب زده ندانسته و تصریح کرد: امسال سال اول اجراست، شاید مشکلاتی از این قبیل گزارش شود ولی با توجه به اینکه موضوع از مدت‌ها قبل در دست تحقیق بود قطعا تحول در نظام آموزشی کشور ایجاد خواهد شد که حذف کنکور اولین رهاورد آن است.

    اجرای طرح ششم ابتدایی، ۴ هزار میلیارد تومان صرفه جویی دارد

    در حالی که انتقاد‌ها از نظام آموزش جدید بسیار است و به غیر از بحث فضاهای کوچک آموزشی بسیاری از معلمان اجرای شتاب زده این برنامه را به ضرر دانش آموزان می‌دانند اما وزیر آموزش و پرورش در دفاع از این طرح، دوره ششم ابتدایی را طلایی‌ترین دوره دانش آموزی در مقطع ابتدایی تعریف کرده و اجرای آن را برگرفته از تجارب سایر کشور‌ها می‌داند که در اجرایش ۴ هزار میلیارد تومان نیز برای آموزش و پرورش صرفه جویی شده است.

    به گفته او بررسی‌های کار‌شناسی نشان داده که پنج سال زمان کافی برای رعایت استاندارد‌ها در مقطع ابتدایی نیست و باید یک سال دیگر به این دوره افزوده می‌شد.

    حاجی بابایی در رابطه با اینکه سند تحول بنیادین آموزشی که در سال ۱۳۶۸ تصویب شده بر مبنای چهار مطقع سه ساله بوده اظهار داشت: اشکالی ندارد چون ما در ابتدای راه هستیم. نمی‌توان همه اقدامات را با هم انجام داد. امسال اینگونه برنامه ریزی می‌کنیم اما برای سال‌های بعد مراحل تحصیل به چهار تا سه سال تقسیم می‌شود.

    وی در خصوص کوچک بودن فضاهای آموزشی و آنچه دانش آموزان با آن درگیرند نیز باز در دفاع از برنامه‌اش گفته برای تامین کلاسهای ششم به ۴۰ هزار کلاس نیاز داشتیم که این کار با تیغه کشی کلاسهای بزرگ‌تر از حد استاندارد، حل شده است!

    وی که از انتقادهای تند و تیز گلایه‌مند است تاکید می‌کند: از لحاظ معماری هم باید توضیح دهم که مگر می‌شود مدرسه‌ای با ضریب ۵ کلاسی ساخت؟

    تغییر ساختار نظام آموزشی به ۳-۳-۶ برای آینده آموزش و پرورش کشور خطرناک است

    اما برخلاف حاجی بابایی مدافع نظام آموزشی ۳-۳-۶، علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم تغییر ساختار نظام را به این شیوه جدید برای آینده آموزش و پرورش کشور خطرناک می‌داند.

    وی با مطرح کردن اینکه هیچ مصوبه‌ای در مجلس برای اجرایی شدن نظام ۳-۳-۶ موجود نیست به ایلنا گفت: آنچه در سند تحول بنیادی تصویب شد نظام آموزشی مبتنی بر چهار دوره سه ساله است و هیچ مصوبه‌ای دال بر اجرایی شدن نظام آموزشی ۳-۳-۶ وجود ندارد.

    به گفته وی، آموزش و پرروش نمی‌تواند به این دلیل که فضای آموزشی برای اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۳-۳ فراهم نیست، دو دوره سه سال ابتدایی را با هم ادغام کند.

    وی تصریح کرد: اینکه دانش آموز پایه اول را در کنار دانش آموز پایه ششم ابتدایی قرار دهیم اصلا منطقی نیست.

    اجرای طرح بدون دقت نظر کافی، بسیار شتاب زده و بدون برنامه بوده است

    اعظیم دریایی که در آستانه بازنشستگی، دوره آموزشی ششم ابتدایی را دیده با بیان اینکه دوره آموزشی نظام جدید در عرض یک ماه در تابستان تعلیم داده شده و هنوز هم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ادامه دارد به خبرنگار ایلنا گفت: اجرای این طرح بدون دقت نظر کافی، بسیار شتاب زده و بدون برنامه بوده است و قطعا صدمات جبران ناپذیری را متوجه دانش آموزان خواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه آموزش مفاهیم ریاضی به لحاظ سنگین بودن کتاب بسیار مشکل است، افزود: فهم ریاضی برای بچه‌ها بسیار مهم است اما با توجه به کوتاه و فشرده بودن دوره آموزشی اینکه چگونه می‌توان این حجم سنگین را به دانش آموزان تعلیم داد جای سئوال است.

    کتابخانه‌ها و انباری‌ها کلاس درس شده‌اند

    وی در رابطه با کوچک بودن فضای کلاس‌ها در حالی که فاصله تخته با نیمکت‌ها خارج از استاندارد و تعداد نیمکت‌ها با دانش آموزان هماهنگی ندارد، گفت: به دستور آموزش و پرورش همه کتابخانه‌ها به کلاس درسی تغییر کاربری داده شده و از فضای زیر پله‌ها به جای کتابخانه استفاده می‌شود و با بررسی مدارس دولتی حتی از انباری‌ها به عنوان کلاس درس استفاده شده است.

    وی تاکید کرد: در این فضا تعلیم به دانش آموزان در حالی که معلم روزهای موظف را کار کرده و ساعات تعطیل پنج شنبه و جمعه را هم باید درگیر کلاس‌های آموزشی باشد، بازده چندان خوبی نخواهد داشت.

    برخی مدارس دولتی تخته هوشمند و ویدئو پروژکتور ندارند

    دریایی خاطرنشان کرد: دارا بودن تخته‌های هوشمند و ویدئو پروژکتور در حالی از الزامات آموزش پایه ششم تعریف شده که هنوز برخی از مدارس دولتی فاقد این تجهیزات هستند.

    به گفته این آموزگار با سابقه مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم، مناسب نبودن فضای آموزشی از جهت تعلیم معلمان و تالیف کتب درسی بدون نیازسنجی و بررسی از جمله موارد ضعف این نظام آموزشی است.

    دانش آموزان کلاس پنجم سال تحصیلی ۹۱-۹۰ امسال بنابر آنچه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ تعریف شده درس در کلاس‌هایی با تخته‌های هوشمند و ویدئو پروژکتور با رایانه آموزش می‌بینند.

    اما آیا مدارس کپرنشین و عشایر که هنوز شب‌ها با موتور برق چراغ لامپ روشنگر چادر‌هایشان می‌شود و دانش آموزان چند پایه مدارس روستایی و دانش آموزانی که در مناطق صعب العبور هم زندگی می‌کنند از این امکانات برخوردارند تا براساس آنچه در نظام آموزشی کشور و قانون اساسی تعریف شده همه کودکان این مرز و بوم از آموزش یکسان برخوردار شوند؟

    ضمن آنکه نظرات کار‌شناسان نشان می‌دهد این طرح در ابتدای راه موفقیت آمیز به نظر نمی‌رسد و بیشتر به اعمال سلیقه شخصی شبیه است تا برنامه‌ای مدون بر اساس نظرات کار‌شناسی.




    مطالب مرتبط

    آموزش خط تحریری در ابتدایی

    آموزش خط تحریری در ابتدایی

    یادگیری خط نستعلیق تحریری و کوشش در بلابردن کیفیت این خط در بین معلمان و دانش آموزان یکی از هدف های رفتاری مهم در عرصه تعلیم و تربیت است.در این مطلب  به تاثیرات خط خوش و ویژگی های خط نستعلیق تحریری برای آموزگارانی که در مقطع ابتدایی به صورت مستقیم تجربه آموزش خط به دانش آموزان ...

    |

    مدارس منطقه سیزده تهران

    مدارس منطقه سیزده تهران

    برای دسترسی به لیست و مشخصات انواع مدارس منطقه ۱۳ تهران،کافیست بر روی هریک از عناوین داخل جدول، کلیک نمائید.

    |

    نظرات کاربران