در حال بارگذاری ...
    
  • پوشش 51.9 درصدی دوره پیش دبستانی در کشور

    مدیرکل دفترآموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام این خبر که تا امروز 667 هزار نوآموز پیش دبستانی در کلاس های پیش دبستانی سراسر کشور جذب شده اند گفت: از این تعداد 146 هزار نفر در مناطق روستایی و 35 هزار و 500 نفر در مناطق محروم مشغول هستند و اکنون نرخ پوشش دوره پیش دبستانی به 51.9 درصد رسیده است و نسبت به سال گذشته که این نرخ 38.2 درصد بود، رشد 13.7 درصدی یافته است.

    رخساره فضلی در نشستی خبری که به مناسبت اولین سالگرد بازگشت دوره پیش دبستانی به معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود اظهار کرد: آموزش پیش از دبستان اهمیت فوق العاده ای در دنیای امروز دارد.

    وی افزود: بر اساس اسناد بالادستی چون بند 2 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، ارتقای آموزش و پرورش باید به عنوان نهاد تولید کننده سرمایه اجتماعی از مهدکودک تا دانشگاه به عنوان امر حاکمیتی مورد توجه قرار بگیرد.

    مدیرکل دفترآموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی یکسال گذشته برای عملیاتی کردن این سیاست ها تلاش کردیم گفت: در نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین، پیش دبستانی به نوآموزان چهارسال تمام مربوط است و بر اساس سند برنامه درس ملی پیش دبستانی دوره دوساله رسمی غیراجباری است.

     

    فضلی با بیان اینکه استراتژی خود را بر سه محور مدیریت یکپارچه، توسعه کمی و توسعه کیفی این دوره معطوف کرده ایم گفت: تلاش می کنیم نگاه برنامه ای بر این دوره حاکم شود.

    وی با اشاره به اینکه در برنامه راهبردی خود کشور را به دهستان هایی تقسیم و آنها را بر اساس ضریب محرومیت رتبه بندی کردیم گفت: 53 دهستان در اولویت اول ما قرار گرفتند. 32 تفاهم نامه با ادارات کل آموزش و پرورش مناطق برقرار و در 12 مولفه به توافق رسیدیم.

    مدیرکل دفترآموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه تا امروز 667 هزار نوآموز پیش دبستانی در کلاس ی پیش دبستانی سراسر کشور جذب شدند گفت: از این تعداد 146 هزار نفر در مناطق روستایی و35 هزار و 500 نفر در مناطق محروم مشغول هستند و اکنون نرخ پوشش دوره پیش دبستانی به 51.9 درصد رسیده است و نسبت به سال گذشته که این نرخ 38.2 درصد بود، رشد 13.7 درصدی یافته است.

    فضلی با بیان اینکه در مناطق با جمعیت اندک کلاس های چند پایه تشکیل می شود، گفت: به ادارات کل آموزش و پرورش مناطق این فرصت را دادیم که نوآموزان پیش دبستانی در این کلاس ها حضور یابند. شرط حضور آنها در کلاس های چند پایه با جمعیت کم، کلاس های چندپایه حداکثر با سه پایه و کلاس های چندپایه ترجیحا در دوره اول ابتدایی در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: این کلاس ها عمدتا در مناطق دو زبانه هستند که کودکان برای سختن گفتن به زبان فارسی مشکل دارند. تا امروز 5400 کلاس چند پایه پذیرای بیش از 20 هزار نوآموز هستند. برنامه ویژه ای برای کودکان دوزبانه در تابستان داشتیم که براین اساس 108 هزار نوآموز تحت آموزش قرار گرفتند. همه تلاش خود را برای توسعه عدالت در آموزش به کار می بندیم.

    مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش پیش دبستانی در شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار اغلب به شیوه غیردولتی برگزار می شود، مشارکت مردم در این میان برای ما ارزشمند است، گفت: اگر خانواده ها ضرورت حضور فرزندانشان را در دوره پیش دبستانی درک کنند می توانیم پیش دبستانی های غیردولتی را در مناطق برخوردار توسعه دهیم و در مقابل امکانات دولتی را به سمت مناطق محروم سوق دهیم.

    فضلی با اشاره به اینکه 35 هزار و 500 کلاس پیش دبستانی در کشور داریم ادامه داد: از این تعداد 5400 کلاس چند پایه است.

    وی با بیان اینکه طی چند ماه آینده 127 محتوای پیش دبستانی در سراسر کشور تولید شده است، گفت: محتوای دوره پیش دبستانی به صورت غیرمتمرکز تولید می شود و برعهده استان هاست.

    مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی برنامه های ما مدیریت یکپارچه است، گفت: نگاه ما این است که هر خدمت مراقبتی، سلامتی، نگهداری و آموزشی بدون تربیت مفهومی ندارد با توجه به سیاست های نظام جمهوری اسلامی همه نهادهای متولی امر کودکان از شهرداری ها گرفته تا صداوسیما باید تابع یک سیاست واحد باشند و لازم است یک متولی اصلی درخصوص تربیت کودکان وجود داشته باشد.

    فضلی افزود: گزارشات تحلیلی خود را در خصوص دوره پیش دبستانی به حوزه های مختلف ارسال کردیم و در دست بررسی در دستگاه های تصمیم گیر است. کودک در ایران نیازمند متولی ملی و حاکمیتی است و این موضوع را در شورای عالی کودک پیگیر هستم.

    وی همچنین با بیان اینکه چندی پیش معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز رای داد که آموزش و پرورش متولی حاکمیتی آموزش های پیش دبستان در حوزه دولتی و غیردولتی است و لازم است بر همه بخش ها نظارت داشته باشد، گفت: دوره پیش دبستانی یک دوره تخصصی و امیدواریم برنامه عملیاتی خود را پس از تدوین مستقر کنیم تا افراد غیرمتخصص اجازه نیابند وارد کلاس های پیش دبستان شوند.

    مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح سنجش بدو ورود به مدارس امسال به صورت آزمایشی یک سال زودتر انجام شد و کودکان پنج سال تمامی که در سامانه سناد ثبت نام کرده بودند و تعداد آنها به 90 هزار نوآموز می رسید تحت غربالگری های تخصصی قرار گرفتند و از اول اسفندماه برای آن دسته که نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر هستند، برنامه مداخله ای انجام می شود.

    فضلی همچنین به تدوین راهنمای مربیان پیش دبستانی تحت عنوان گل واژه های عمید اشاره و عنوان کرد: این کتاب در 12 جلد به چاپ رسید و به صورت رایگان در سراسر کشور توزیع شد.

    وی به تدوین نظام جامع توانمندسازی نیروی انسانی دوره پیش دبستانی نیز اشاره و عنوان کرد: در حال رایزنی با دستگاه های مختلف هستیم و به زودی اخبار خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد.

    مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت دریافت شهریه های بالای پیش دبستانی در برخی مناطق گفت: بخش غیردولتی پیش دبستانی مسوول و متولی خاص است. امسال در دستورالعملی که داشتیم، اجاره بهای مدارس را به حداقل رساندیم تا بتوانیم کاهش شهریه ای داشته باشیم. تاکنون برخورد قانونی با مراکز متخلف انجام نشده و به آنها تذکراتی داده ایم.

    فضلی در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام استخدام مربیان پیش دبستانی گفت: سیاست گذاری در ارتباط با استخدام و جذب نیرو به حوزه های تخصصی دیگر وزارت آموزش و پرورش مربوط می شود و در حیطه اختیارات ما نیست اما نیرو چه رسمی و غیررسمی باشد، باید از نظر کیفی خدمات قابل قبولی ارائه دهد و ما به زودی آنها را تعیین سطح خواهیم کرد و درصدد ارتقای کارشان هستیم.




    مطالب مرتبط

    مدارس منطقه ســــــه تهران

    مدارس منطقه ســــــه تهران

    برای دسترسی به لیست و مشخصات انواع مدارس منطقه ۳ تهران،کافیست بر روی هریک از عناوین داخل جدول، کلیک نمائید.

    |

    نظرات کاربران