در حال بارگذاری ...
    
  • واکنش به ممنوعیت برخی کتاب ها در مدرسه

    معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در پی انتقاد برخی نویسنده ها مبنی بر ایجاد ممنوعیت برای ورود کتاب های شان به مدرسه ها توضیحاتی را ارائه کرد.

    حجت الاسلام محی الدین محمدیان اظهار کرد: اگرچه کودکان و نوجوانان می توانند کتاب های مورد علاقه خود را از طریق فروشگاه های مختلف خریداری کنند، اما کتاب های ادبی که بتواند نیازهای فرهنگی، ملی، اسلامی و انقلابی ما را منعکس کند به نحو احسن در کتاب های درسی معرفی می شود و ما به اندازه بودجه خود آن ها را خریداری می کنیم.

    او افزود: ادبیات کودکی که بتواند هویت اسلامی، انقلابی، ملی و فرهنگی ایرانیان را به گونه ای مطلوب معرفی کند به اندازه وسعت دانش آموزان در کتاب ها معرفی می شود و ما به اندازه بودجه خود نسبت به خریداری این کتاب ها تلاش می کنیم.

    او در ادامه تأکید کرد: ما قریب به 11 میلیون نفر دانش آموز را در اختیار داریم. این که نویسندگان انتظار داشته باشند آموزش و پرورش همه کتاب های آن ها را بخرد و در اختیار مخاطبان آنان در مدارس قرار دهد، غیرممکن است؛ کما این که انتظار خریداری همه این ها برای تجهیز کتابخانه های مدارس غیرممکن است.

    معاون پژوهشی آموزش و پرورش گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زیرمجموعه آموزش و پرورش قرار دارد و این دوستان می توانند کتاب های خود را از این کانال در اختیار مخاطبان شان قرار دهند. البته برخی از این کتاب ها هم پس از گزینش در کمیته ارسال کتاب به مدارس می توانند راهی مدرسه ها شوند و یا در مجلات رشد منعکس شوند.

    محمدیان در واکنش به انتقاد برخی نویسندگان مبنی بر ایجاد ممنوعیت برای ورود کتاب های شان به مدرسه ها تصریح کرد: ما جشنواره ها و کارشناسانی داریم که ما را در خرید بهترین ها یاری می کنند. همه تولیداتی که در بخش صنعت نشر رخ می دهد استاندارد نیست و همه آن چه ناشران تولید می کنند، عنوان کتاب های فرهنگی و علمی را ندارند.

    او همچنین گفت: در چنین شرایطی تنها کتاب هایی می تواند راهی مدارس شود که به نوعی پشتیبانی کننده محتوای درسی و تقویت کننده نظام آموزشی باشد. فکر می کنم بسیاری از آن چه به عنوان کتاب در بازار وجود دارد، پیش از آن که کتاب باشد، کتاب سازی است؛ در حالی که ما به کتاب هایی با محتوای فرهنگی فکر می کنیم.

    معاون پژوهشی آموزش و پرورش افزود: از همین رو کتاب هایی که مورد پسند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است می تواند مورد توجه ما باشد. بخشی از این کتاب ها را ما خودمان خریداری می کنیم؛ اگرچه در این زمینه با محدودیت های بودجه مواجهیم.

    محمدیان تأکید کرد: بسیاری از کتاب های منتشرشده ربطی به مسائل فرهنگی ما ندارند مثل کتاب های «فال بینی» یا «آشپزی»؛ طبیعتا چنین کتاب هایی نمی توانند به مدارس راه یابند. اما در حوزه ادبیات باید بگویم آن چه برای ما و در گزینش های ما جهت ورود به کتابخانه های مدارس حائز اهمیت است، بحث تطابق این کتاب ها و محتواهای شان با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی است.




    مطالب مرتبط

    آموزش همراه با تولید در محیط واقعی کار برای تحقق تربیت نیروی انسانی ماه

    آموزش همراه با تولید در محیط واقعی کار برای تحقق تربیت نیروی انسانی ماه

    تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش همراه با تولید در محیط واقعی کار برای تحقق تربیت نیروی انسانی ماهر ضروری است، تاکید کرد در این مسیر از ظرفیت صنایع و کارخانجات در تاسیس هنرستان‌های جوار کارخانجات باید بهره‌برداری کرد.

    |

    ضرورت آموزش حداقل یک مهارت در دوره اول و دوم متوسطه

    ضرورت آموزش حداقل یک مهارت در دوره اول و دوم متوسطه

    تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت مهارت‌آموزی در دوره متوسطه به‌ویژه آموزش حداقل یک مهارت در دوره اول و دوم متوسطه نظری از برنامه‌های مدنظر و با اولویت این معاونت‌ است.

    |

    مدرسه مهم‌ترین پایگاه برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است

    مدرسه مهم‌ترین پایگاه برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است

    تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، مدرسه را مهم‌ترین پایگاه برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان دانست و از اجرای طرح دادرس به‌زودی و به‌صورت فراگیر در همه مدارس کشور خبر داد.

    |

    محور تحول در آموزش و پرورش، مدرسه است

    محور تحول در آموزش و پرورش، مدرسه است

    عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در پرتوی تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد/ نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموز و تعلیم و تریت، بی‌بدیل است/ شرط انجام یک مدیریت موفق، هدف‌دار بودن و کنترل فرآیندهاست

    |

    «مدرسه» چشمه جوشان تحول است

    «مدرسه» چشمه جوشان تحول است

    همه معاونان آموزش و پرورش، بخشنامه‌های دانش‌آموزی را پیش از ابلاغ در اختیار مجلس قرار دهند تا بررسی و تایید شود

    |

    نظرات کاربران